måndag, juni 04, 2007

En skada som inte syntes

Jag kan ju egentligen det här med träarbete. Frågan är dock hur mycket jag kan, eller kunde, om flygplanskonstruktion. Och då i synnerhet rekonstruktion.

Vad jag nu har lärt mig är att efter en rejäl markkontakt räcker det inte med att laga det som syns. Men måste också leta efter kritiska skador i de delar som bär upp konstruktionen.

Nu har jag bara zappat ihop kroppen och sedan skurit upp undersidan för att kunna komma åt den egentliga skadan.

Här fanns längsgående balkar av lätt-plywood som med all säkerhet var av efter förra kraschen. Nu har jag kommit åt att förstärka brottet med 1,5 mm riktig plywood. Tvärstöttorna är bara där som pressdon för att få så täta limfogar som möjligt. Har här använt great planes 30 min epoxi, "ett lim anpassat för modellflyg" som Arnold en gång uttryckte saken. Normalt limmar jag ju sånt här med vitlim, men här var ytorna lackerade och då funkar ju inte det. Har ruggat med fräs i dremeln.

Inga kommentarer: