onsdag, januari 28, 2009

Första riktiga lackeringen i hobbyrummet

Under 70-talet höll ju jag och storebror på en del med motivlackering. Häromåret hittade jag en del gamla färgburkar hos lillebror som räddade undan inlämning till miljöstation. Att känna lukten av Du Ponts enkomponents akrylfärger kändes ganska konstigt. Mammas gata ska lukta kanelbullar, inte nagellack gånger ett hundra i styrka.

Hur som, den intensivt röda hade tyvärr torkat sönder. Så jag blandade lite orange med lite vinröd och fick efter ca sex lager fram den här kulören på en silverbas jag lagt av Biltemas vanliga hobbyspray. Riktig förtunning har jag inte ens försökt få tag på, men chansade med lite cellulosathinner som den lokala billackeraren faktiskt hade stående. Och det funkade.

Kulören går inte att ge rättvisa i vare sig tryck eller på webb utan måste ses i verkligheten, då den liksom är levande. Olika ljusförhållanden ger också helt olika kulörer på ett helt annat sätt än med vanliga färger.

Undrar om den kommer att flyga bra, också?

Inga kommentarer: