lördag, juni 20, 2009

Snålheten bedrar visheten, som vanligt

Vid senaste tävlingsomgången på Ålleberg så dog min Wurst lite oväntat i samband med en faktiskt ganska mjuklandning. Jag misstänkte direkt att det var kabelbrott då nosen har fått sig en del törnar än hit, än dit.

Och mycket riktigt var det så. Dock blir jag nästan lite sur på mig själv. Här jag har uppenbarligen använt billig så kallad kopplingstråd. Den är dålig på många olika sätt. Dels är den förtennad, eller möjligtvis förnicklad. Varför den är det, vet jag inte. Men den är hur som helst mycket svårare att löda än riktig servokabel som ju alltid är ren koppar. Dels är den inte alls lika mångtrådig som riktig servokabel, och det straffar sig ju uppenbarligen. Hade jag haft en extra super mångtrådig kabel, hade detta inte hänt. Jag tror att kopplingstråden bara har sju kardeler, men riktig servokabel har nog minst 21, förmodligen ännu fler.

I fortsättningen ska jag bara köpa extra bra servokabel, med bra area, och bara silikonvarianten. Att missa bra flyg på sån här klantighet bort ge extra minuspoäng.
Kontaktlimmet på tork efter lyckat kirurgiskt ingrepp som dessutom inte är det första.

Inga kommentarer: