onsdag, januari 06, 2010

Ut med det gamla - in med det nya

Se där, ett av dessa minnesvärda ögonblick då jag faktiskt slänger ett modellflygplan. Det känns som om jag under våren kommer att slänga många projekt, så är du intresserad av framför allt seglare som är roliga på hanget, så bör du göra en visit.

Det är skoj att blanda färg. Här använder jag Lidls konstnärsfärger på tub, akryl. Späder med mycket vatten och kör i min lilla överliggande 0.25-spruta. Funkar bra. Airbrushen orkar inte dra igenom den här färgen, förmodligen är pigmentet för stort.



Så börjar då så smått mitt nya combatprojekt att ta form. Den här gången satsar jag på att få den ordentlig synlig och annorlunda jämfört med mina medcombattanter. Och jag har lyckats måla innan jag går vidare i bygget. Det känns bra.

2 kommentarer:

MiquePe sa...

Snyggt!

Ett combatplan hade jag gärna slängt ihop. Vad använde du för modell? Eller har du designat det själv?

Var har du köpt färgsprutan?

/Mikael

magnus sa...

Hej,
Ursäkta att jag dröjt med svaret, men jag sitter i en fjällstuga med mycket dålig lina.

Tack för dina kommentarer, det är alltid lika roligt. Modellen är den som gänget från Karlskoga utvecklade för några år sedan. Min klubbkamrat Anders har lagt upp en utmärkt byggbeskrivning på min klubbs hemsida. www.mfkbluemax.com. Jag har följt originalritningens mått, alltså inte förstorat. Jag valt 6 mm depron, har bara fördelar och adderar väldigt lite vikt. Jag har en fena i mitten, numera med sidroder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra.

Färgsprutan är en 0,25 liters överliggande från Jula. Tror det kostade under 200 kr. Mycket prisvärd. Inte perfekt sprutbild på nåt sätt. Men klart funkis till det priset. Den är tät och lägger man lite tid på ställa munstycket så finns det inget att klaga på.