lördag, januari 14, 2012

Förberedelser nästan klara

Nu är jag nästan helt klar med förberedelserna. Snart dags att bygga båt på riktigt. Ska bara förvissa mig att alla spantmallar står helt rätt i alla vinklar innan jag skruvar fast dem. Överväger att låna in en laser till det ändåmålet.


Jag känner mig nästan lite ångerköpt på att jag inte vägde brädorna på brädgården. Den här uppmätta vikten är inte brädans hela vikt, utan ungefär halva, men jämförelsen är korrekt. Så här kan jag i alla fall välja ut de två tyngsta brädorna till formen.


Ribborna ska vara 5 mm. 5,5 ger en tyngre båt. Och ja, beskrivningen hänvisar till att den orolige kan vara trygg med att 4,7 fungerar. Jag valde väl härmed en kompromiss med 5,15.


Känns på nåt vis lite skönt med riktiga verktyg efter alla år med fjollverktyg som modellflyget inneburit.


Ribborna klara, gick mycket bättre att såga än vad jag trodde att det skulle göra.


En trotjänare. Rejält stark. Lite tung, kanske, men fungerar väldigt bra ihop med min dammsugare.


Ibland måste man smita ut ur hobbyrummet, särskilt om solen skiner och isen lagt sig på Hornborgasjön. Här ringer jag in en israpport, 1 cm överis, 2 cm vatten, och ca 3 cm is under det. Ej åkbar. Ej bärig.


Kunde inte låta bli att provhäfta en ribba. Det här kommer att bli kul, riktigt kul. Totalt är jag nu uppe i 11 timmars byggtid.

Inga kommentarer: