onsdag, juli 30, 2008

Livsfarlig lödning

Jag fick hem en ny ack till klubbkärran som behövde en kontakt. Niklas har gnällt lite över att multiplexkontakterna är knepiga och löda, men jag har tyckt att de är mycket enkla att jobba med. De senaste har jag dock gjort rent innan med lite smärgelduk och även använt lödvätska, för jag tyckte att det var lite lurigt att få lödningen att smälta ut ordentligt.

Och den här gången blev det verkligen generalfel. Jag lödde, det såg bra ut, och satte i gång laddaren, och gick upp i köken. Redan efter 20 minuter gick jag ner i källaren igen för att kolla, var ju trots allt första gången med en ny ack, och man vet ju aldrig.

Rena Lützen och väldigt skarp lukt. Efter lite felsök kunde jag inte finna någon annan förklaring än att jag lyckats med en kallödning som inte klarade laddarens 3 Ampère. Hela kontakten hade smält ihop, lödningen hade smältbort, kontaktstiften hade smält ner, och plasten hade smält ihop.

Lite otäckt, egentligen, och två viktiga läxor. Slarva aldrig med lödningar, och ladda aldrig obevakat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå där!

Jag kan inte annat än att hålla med angående Multiplexkontakterna. De är trixiga att få riktigt bra. Men de är fortfarande bra kontakter. Hyfsat mycket
kontaktyta och svåra att kortsluta av misstag genom oförsiktigt viftande med metallsaker i närheten av dem.

Själv har jag mest gått över till att använda Dean's T-pluggar. De är enklare att löda, men är å andra sidan enklare att råka kortsluta han-kontakterna på.


Hur som helst, kloka ord angående att inte ladda obevakat. Jag har själv råkat ut för lite lätt rökutveckling på motsvarande sätt.


Som du sa på min sajt för ett drygt år sedan... "Kul med modellflygblogg" intressant läsning minsann.


Mvh,

Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv

Jesper Linder sa...

Hata löda, hata löda multiplex-kontakt, hata använda multiplex-kontakt...