lördag, mars 17, 2012

Överfalsning på plats










Jag vet inte om det här kallas överfalsning, egentligen. Men det låter bra, tycker jag. Det är i alla fall nåt slags kant som ska hålla kapellet på plats. Ditlimmat med tjockepoxi, alltså nåt slags hemmablandat spackel av lamineringsepoxi och slipdamm. Jag blandar lite fint granslipdamm med fint epoxislipdamm som jag skakat ut ur bandputsens slipdammsfilter. Funkar mycket bra. Mina möbelsnickarnissar från slöjdlärarutbildningen skulle förmodligen gråta. Här är är fogspalter på flera millimeter, och oregelbundenheter, inga som helst problem.

I dag har jag dessutom hunnit med att grunda däcket med en tunn strykning, ett nödvändigt moment för att inte glasfibern ska torkas ut på grund av att träet suger för mycket sen när det blir dags för väven.

Jag har tänkt mig att få till en snygg form på kanten med hjälp av handöverfräsen. Jag är dock lite oklar över från vilken yta jag kan ta stöd. Risken finns att det kommer att sluta med en lite tråkig handslipning. Fyra millimeters sjulagers flygplansplywood kommer nog inte att vara särskilt lättslipad.

Och så börjar jag bli fundersam över när det egentligen är bäst att börja sätta dit packluckorna. Liksom hur stort hålet faktiskt ska vara så att det bli smidiga att använda.

Jag är nu uppe i 60 timmars total byggtid.

Inga kommentarer: