lördag, mars 24, 2012

Packluckor tog tid

 Jag hade mycket stora problem med att fundera ut någon lämplig metod för att fixa en försäkning till packluckornas plana infästningssarg. Efter många om och men valde jag naturligtvis "stående ribb". Den metod jag använt till sittbrunnssargen. Men här blev det väl mer frågan om laggkärlsteknik. Och trots att jag ångrade mig hela vägen, så fullföljde jag. Har dock inte börjat slipa än, vilket förmodligen kommer att bli ett elände eftersom jag inte kommer åt med maskin alls. Förhoppningsvis kommer det dock bli lite snyggt. Men tidsåtgången motiverade inte valet av teknik, jag har ju faktiskt haft som mål att detta bygge skulle gå fort.

Till den bakre sittbrunnen valde jag att försänka med plywood. Ser lätt och snabbt ut, men var också ganska fippligt. Plus att jag befarar att bottnen faktiskt inte blir plan eftersom förspänningen blev för hård. Och då känns ju alltihop lite ogjort. Nåväl, nån gång måtte jag ju få användning av min Moaning chair som mest stått tom under bygget såhär långt.

Jag har inte klockat tiden på packluckorna så någa, men jag har hållt på flera kvällar med dem och gissar att det rör sig om ca 10 timmar. Därför är jag alltså nu uppe i 70 timmar och det känns just nu lite tveksamt om jag kommer att gå i mål på under 100 timmar. Å andra sidan är det ju i princip bara glasning av däckets insida som återstår. Två skott också. Och sen sätta ihop däck och skrov. Och så lite småpill som beslag, sits och skädda. Det lär inte bli sjösättning till påsk, men kristi himmelfärdsdag torde väl inte bli några problem.

Inga kommentarer: