lördag, mars 24, 2012

Sittbrunnssargen börjar ta form

Jag har haft stora problem med hur jag skulle lösa fräsningen av ytterkanten av sittbrunnssargen. Men med  hjälp av glada tillrop från kamrat Nils så förstorade jag helt enkelt det lilla kullagret i änden på en kantfräs med hjälp av en bit plattstång av aluminium. Tyvärr visade sig alla de små kullager som jag hade tillgång till bland min samling fräsar alla hade tum-mått. Trots att själv frässpindeln är 8 mm på alla mina fräsar utom en sexmillimeters som ju naturligtvis är 6,35 eftersom den egentligen är kvartstum...

Alltså hade jag att välja mellan att borra typ 9,5 för att pressa i ett 3/8-lager. Eller 12,5 för att pressa i ett halvtumslager. Det blev det mindre alternativet och det krävdes naturligtvis lite filning och därefter nitning med några körnslag. Vilket nog var det som dödade lagret. Hur som helst lyckades jag fräsa i prinicip hela varvet runt, bara den sista decimetern fick jag köra på frihand.

På bilden har jag spacklat upp en hålkäl med epoxi och slipdamm.

Insidan gick bra att fräsa eftersom det var skapligt lätt att först slipa upp en skapligt regelbunden kant för hand. Den slutliga resultatet är dock framfuskat med slippapper. Det är ju dock så mycket enklare om man  har en radie att utgå ifrån.

Inga kommentarer: