fredag, april 06, 2012

Den är inte riktigt färdig än

På facebook ställde ju den relevanta frågan i samband med min lilla sjösättning: "Är den färdig?" Och det är den ju inte, men som Björn på Båtbyggeriet sa: "Det behövs ingen slutfinish för en sjösättning". Och en morgon som denna, när snöstormen viner utanför fönstren så känner jag mig verkligen inte ångerköpt på min smygpremiär igår, det var ju i alla fall solsken och det ser varmt och skönt ut på bilderna.



Det jobb som återstår är främst att få finish på skarven mellan däck och skrov. Det är inte så tröstlöst som det ser ut. Först skrapar jag de värsta utstickande punkterna. Gör man det innan epoxin härdat ut helt, så går det ganska lätt med en vass skrapa. Sen, när det verkligen har härdat ut, så går det bra att vara ganska våldsam med bandslipen. Först en omgång som inte mer än nuddar vid fibrerna. Sen på med mer epoxi, slipa igen, och därefter ett sista lager som blir det förseglande skiktet. Efter det är det fernissa som gäller, men var övertygad, jag kommer att få anledning att återkomma om det.

Och så en skädda.

Och så en paddel.

Och så lite beslag.

Och så kanske ett hål i fören att fästa en tamp i.

Och så limma fast packluckorna.

Och så, ja, jag måste ju fixa nåt slags hållare till solpanelen som ska förse elektroniska apparater med ström under färden.

Men nog är den nästan färdig. I princip klar. Den går ju faktiskt att paddla med. Om man har en paddel.

Ja just det, sits, ryggstöd, knästöd och fotstöd återstår också. Men det känns som bagateller i sammanhanget...

Men om jag drar ett streck här, så landar jag vid 85 timmars effektivt arbete med själva med båten. Återigen, detta är en fantastisk byggmetod.

Inga kommentarer: