söndag, november 25, 2007

Bästa roderhornen i stan?

På hangkanten är roderhorn av plywood oftast överlägsna de i plast. Särskilt på vintern. Till Pizzan, mitt första depronbygge, var jag inte helt klar över vad jag skulle välja. Men så kom jag på att jag hade ett "ark" med 0,4 mm plywood. Det blir ju i alla fall inte tugnt. Och säkert överlägset de där små löjliga slow-flyer roderhornen.

Kritiska moment för att få till linkagen bra, är naturligtvis att man borrar med rätt borr. Jag har en uppsättning borrar i bra storlekar, går att köpa styckvis hos järnhandlarn. 1,6 är nog en favorit som brukar passa kvicklinkar (nästan 1/16 tum) men här kom 0,8 till pass. Blev också glad över att det faktiskt gick att klämma fast i chucken, det brukar sällan gå under 1 mm.

Roligast av allt, under denna session, var nog dock att plocka ner min sedan tidigare tillverkade z-böj-tång. Det gick så geschwinnt att sätta upp alla roder. Krympplastade, först med tändare, depron smälter fort... Sedan med lödpennan.

Inga kommentarer: