tisdag, januari 22, 2008

Projekt Wooden Morback påbörjat


Jag vet inte alls om detta är en bra idé eller inte. Men det kommer väl att visa sig i sinom tid.

Jag tror mig veta att densiteten på balsa och extruderad polystyren (läs depron) är ungefär densamma, men att den varierar, faktiskt både cellplasten och balsan.

Fördelen med balsa i samma vikt är dock att man kan utnyttja styrkan i fiberriktningen och på så vis få en mycket starkare och lättare konstruktion än motsvarande i cellplast. Den vanliga jämförelsen är ju en cellplastvinge som är plankad med antingen fanér eller glasfiber alltid är tyngre än en skalvinge eller en sprygelvinge.

Men hur blir det inomhus? Det vet jag ju inte förrän jag försökt. Och visst, det borde gå att räkna ut, men det vore ju ingen sport. Därför påbörjar jag härmed ett bygge som allteftersom får avslöja hur vikten faktiskt blev.

Utgångspunkten är kroppssidan. I depron (faktiskt kapron, men jag tror att det är samma vikt) väger utskuren kroppssida 17,5 gram.

Jag tar mig en bit medelhård 3 mm balsa, tror att det är C-grain, som väger 14,3 gram. Det fina med just den här biten är att jag tror att att jag bara behöver halva för att lista upp en kroppssida. Det skulle bli 7 gram. Och så lim. Och så klädsel.

Önska mig lycka till.

Inga kommentarer: