lördag, april 05, 2008

Bättre än att köpa ny motor?

Det är inte ofta som en felsökning får så hundraprocentig utdelning. Tänk att man kan bli glad över att få hitta skit i förgasaren, jätteglad!

Min OS 52:a har oftast gått bra. Men ibland dåligt. Utan rimlig förklaring. Vissa kvällar bra, andra kvällar dåligt. Och jag har låtit det vara. Experimenterat med olika propellrar. Skruvat lite på nålen.

Och nog har jag tittat om det skulle vara lätt att plocka ner förgasaren för rengöring, för faktiskt har den visat symptom typiska för skit i förgasaren, eller åtminstone "ojämn bränsletillförsel".

Men för att komma åt förgasaren räcker det inte med att plocka ner kåpa, slangar och propeller. Utan man måste också skruva loss hela motorn. Och då har det fått bero.

Dumt.

Förmodligen har den här smutsen funnits med även på tiden då den gick i Pittsen. Det fanns nämligen inte tillstymmelse till motsvarande partiklar i tanken, den var 100 procent ren. Jag tankar ju alltid med filter.

Jag vet dock att Andreas alltid har ett "final filter" på sina modeller. Och det lovar jag att jag ska börja med om jag hittar skit i denna förgasare igen, men så länge jag har en ren tank, vågar jag nog fortsätta utan.

När jag fick ut nålen så sitter den en typisk glasfiberflisa på nålspetsen. Eller är det delar av en Mosquito-vinge?
I nålsätet låg det flera tydliga bitar av typ "halm" eller "träbit". Dokumenterade hinder för att fritt bränsleflöde...

Ser ut som en skalbagge, men kameran ljuger. Rutmönstret på pappret är 5 mm så den här "biten" av oidentifierat material, är ca 2 mm lång. Jag hittade den i en i övrig ren förgasarhals. Men jag tror de hoppade ut dit när jag fick loss själv tomgångsröret, som ju också är det rör som allt bränsle matas ut igenom. Satt denna bit där, är det verkligen inte konstigt att motorn gått dåligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Amatör... ;-) Istallera bränslefilter! och nej, det räcker inte med att ha ett på dunken!