lördag, juni 07, 2008

Har man ingen kupolmutter, så...

...gör man sig nuturligtvis en kupolmutter. Och har man då ingen svarv, så löder man sig en kupolmutter. Det hade jag nog i och för sig varit tvungen att göra även om jag hade haft en svarv, för jag har då aldrigt lyckats skära små invända gängor med ett stål, då vill man ju allt ha en riktig gängtapp, och vem köper en gängtapp med knäppgänga?

Innan jag hade bestämt mig för kupolmuttertillverkning gav jag mig kast med att försöka gänga motoraxeln. Ett projekt dömt att misslyckas. Så nu sitter det en bit M3 gängtapp i spetsen på axeln. Och där lär den få sitta...

Så ser den ut. Snygg? Knappast! Funktionell? Jajamensan, hoppas jag. Jag har lött med silver, haft snygga ytor, ganska tät spalt och då ska silverlod ha rätt så hög hållfasthet. Här blir det ju dock fråga om både drag- och skjuvkrafter, dock inte mycket större än vad jag drar skruven till själva spinnern. Så drar jag den bara lagom hårt, så ska det nog gå bra.

Annars är det väl en ganska kul ny tävlingsgren på Maxlanda, "Gissa spinnern". Ska den lossa på denna tur, och i såna fall på vilket fält. Ungefär som Ko-bingo.


Många tänker om skruv som "skruv". Jag tänker maskinskruv med insexskalle, hållfasthet 12.9, M4 x 30. Och tycker den är snygg. Och köpte en näve såna och närliggande dimensioner M3 och M4 som en påse smågodis. En bra näve för 40 kronor. Maskincenter hade också muttern i fin-tum-dimension.

Inga kommentarer: