söndag, juni 08, 2008

Kan den gått för fett?


Såhär såg oljespillet på vingen ut efter att det legat en dag och separerat. Jag tog det svart som alumuniumspånor och en rasad motor, men nu är jag osäker, är det kanske bara sot?
Loppet är mer sotigt än repigt. Det som ser ut som repor sitter bara i sotet. Men det är väldigt mycket sot för att att gått ca fem tankar. Tycker jag i alla fall.

Utan tvekan är orsaken till nypningen att det är för mycket sot påbyggt på kolv och i lopp.
Varför det blivit så är väl en annan fråga. Kan det vara så enkelt att jag kört för fett?


Efter rengöring tog jag bara aningen fin polercrème och spädde med mycket tunn olja. Tekniken kallas läppning och användes förr till t ex dieselspridare för att få dem täta. Ett slags ikörning, eller rättare inslipning.

Nu löper den fint igen. Med bränsle i loppet är den lite kärv. När metanolen är dunstad och det bara är en oljefilm kvar, så går den mjukt och fint men har aningen av "nyp" vid övre dödpunkt. Värmer jag den bara en aning, så försvinner den tendensen. Hur mycket är "lagom" nyp på en icke inkörd ABC-motor?

Inga kommentarer: