onsdag, mars 19, 2008

Några byggtips om J35 Draken Depron (lillebror)

Först av allt, kanske viktigast av allt, en vingbalk. Här syns den 45-gradigt avfasade roderspalten lite dåligt, men den finns där. Det är alltså bara rodret som är fasat. Bakkanten på vingen är vinkelrät för att balken ska stå rakt. Den balk jag använt är overkill, det är en 3 x 1 kolfiberlist. Det ska finnas 3 x 0,4 och det hade räckt långt.

De första turerna i Frejahallen, körde jag utan vinbalk. Det funkar, men blir väl mjukt.

Visst är Feigas-motorn snygg? Den finns i många olika varianter och ryktet säger att den tål betydligt mer än dess specifikationer. Förmodligen har det mest att göra med hur het man är på vänsterhanden. Min har ett slutnummer på 36 vilket innebär att den varvar 4100 per volt på tomgång.

Om jag har förstått det hela rätt så har denna motor identiska inbyggnadsmått med en vanlig GWS typ A-motor. Alltså måste jag ju vid tillfälle peta in denna motor i min Tiger Moth.

Men det som den här bilden egentligen var tänkt att illustrera är störtbågen över propellern. Kanske lite overkill, det också, efter att jag köpt fem nya proppar till nästan halva priset hos Roffes modellflyg. En påse småproppar, vad mer behövs för att bli glad, egentligen?



En lite mer detaljerad studie av motorfästet. Jag tror att det också fungerar som kylfläns. Den här motorn blir varm. Dessutom har förstärkt depronet med några bitar tvärgående kolfiber för att motorriktningen inte ska bli alltför varierad. Det blev ganska mjukt här, ganska snabbt...

Inga kommentarer: