söndag, mars 30, 2008

Snart startklar?

Nu har jag fixat massor med saker på min Home Run. Flera av dem hade jag ingen aning om att de behövde fixas, så jag känner mig mycket nöjd med att jag tog beslutet att genomföra en grundlig vårlig genomgång. Att jag skulle erkänna det bara blev så som en konsekvens av att det blev vinter igen, tror jag inte kommer ske.

Det slår mig nu när jag är nästa klar att var och en av dessa små mek kommer att göra att modellen kommer att flyga bättre, och det är ju kul.

Gångjärnen till fenan satt inte fast ordentligt. Nu säkrade med 1 mm kolfiber. Surplus från inomhussäsongen.

Spelet på avgasventilen var okej, lite stort kanske, men på insuget var det väldigt stort. Tror dock inte att justeringen kommer att påverka gången så mycket, utan detta var nog bra att det blev gjort för att undvika framtida problem.

Ett skevservo som inte centrerade ordentligt är utbytt. Det gick liksom fram och tillbaka några gånger innan det hittade mittläget. Syntes faktiskt luften att modellen liksom svajade lite när man återgick till neutrala roder. Här kommer jag att tjäna många poäng vid nästa klubbmästerskap.

Här upptäckte jag en grej som nog skulle kunna ge stora problem.Förstärkningsringen för vingstålet hade börjat släppa.

Lite snyggare, lite säkrare. Lite bättre. Jämför med hur det såg ut innan.
Du Bro Quick Fill. En fröjd att tanka med en sån.

Det som återstår nu är att göra nya dekaler till bakkroppen, de gamla var helt utslitna. Jag tänkte prova dekalarket jag köpte på Claes Ohlson. Förmodligen ska det stå "Blue Max Aerobatic Team" eller nåt sånt på dem. Undrar om Håkan har gjort ett original till sån dekal?

Inga kommentarer: