lördag, mars 22, 2008

Det blev visst bra väder i Påsk

Nämligen bra "hobbyrumsväder". Jorå, jag minns allt "tänk-positivt-flosklerna" från 80-talet. Typ "Foten i kläm? Jajamensan!".

Men allvarligt, dessa meck som just inletts, hade förmodligen aldrig blivit av om det inte varit för påsksnön.


Home Runnen på operationsbordet för årlig översyn. Sånt har jag aldrig gjort förut. Jag har bara reparerat kraschade modeller. Men den här har jag aldrig kraschat! (hör jag applåder?) Däremot har det små skavanker och det ska göras en del förbättringar. T ex byta en vingservo som inte returnerar riktigt bra, det liksom går fram och tillbaka några gånger innan det hittar mittläget, och det gör det ganska långsamt. Syns faktiskt i luften.

Såhär kan det ju inte se ut. Usch. Dels ska kåpan på plats ordentligt. Och dels ska avgassystemet få lite rengöring. Och kanske puts, om kung Bore fortsätter att internera mig i hobbyrummet.

Det ena fästörat till kåpan är helt enkelt försvunnet. Inte undra på att kåpan hängde på trekvarten de sista flygningarna.

Och kanske inte heller att undra över varför skruvarna till kåpan gång på gång hoppade loss. till och med när jag limmat dem med CA. Det var helt enkelt ganska mycket obalans i propellern. Jag slipade bort en del material på den tunga spetsen, men tyckte inte jag kunde ta mer utan att påverka propellerns form för mycket. Därför har jag adderat vikt i form av aluminiumtejp på den lätta sidan. Får man göra så? Försegla skarven med CA?

Inga kommentarer: