söndag, december 14, 2008

Formöppning

Få saker är lika spännande i hobbyrummet som att öppna en form.

Samtidigt är slipdammet bland det värsta jag vet. Jag tror jag är överkänslig mot glasfiber. Samma sak med mineralull, jag har aldrig riktigt fixat att jobba med det.
För att minimera slipandet är det viktigt att skära rent med vass kniv just du laminatet är lagom segt, innan det härdat klart. Då blir det inte så mycket att slipa.


Här ser man mycket tydligt hur snålheten bedrar visheten. Billig sprayfärg från Cheapy tål inte polyester. Det visste jag innan. Har redan gjort det misstaget en gång när jag gjöt kroppen till min el-ocelot-hybrid. (se där, ytterligare ett insomnat projekt jag borde ta tag i...).
Nu tänkte jag dock att "det har ju gått så lång tid så det borde funka bra ändå". Men det gjorde det ju verkligen inte. Billig syntetfärg är ungefär som servalack och krackelerar, reser sig. Jag får nog vara väldigt glad att det släppte över huvud taget, kunde ju lika gärna blivit helt ihopklistrat.
Där det rosa originallacken fanns kvar på kåpan har jag ju dock fått en fin yta.


Det skrovliga yta är aluminiumgtejpen som täckte för det stora hålet. Det mesta här ska ändå sågas bort för ljuddämparen. Notera att jag fått fin yta även där jag satt en bit kontorstejp över skruvhålet. Tänk om jag hade tejpat hela ytan, vad fin den hade varit...
Nu ska jag slipa formen invändigt, faktiskt inte så jobbigt, det är ju bara topparna jag behöver slipa bort. Sedan kommer det att finna toppar kvar i de gjutna kåpan, men även de blir ju då lätta att slipa bort, jag räknar ju med att måla kåpan efter att den är gjuten. Den gången med, ja just det, Biltemas sprayfärg.

Eller så är jag smart och letar rätt på en gammal tråd på svenskt modellflyg som vänder in och ut på just detta problem.


Inga kommentarer: