måndag, december 29, 2008

Ofta går det bra, ibland går det dåligt

Alltså, oftast tycker jag att jag är ganska framgångsrik i hobbyrummet. Att jag löser problem och lyckas med saker som kanske från börjar ter sig lite tröstlösa.

Men så ibland vill det sig liksom inte. Och hela det här projektet verkar vara ett sådant. Jag har ju lovat att berätta hela historien från början, men just nu ids jag inte det heller, bedrövad som jag är över det senaste misslyckandet.

Jag var färdig med reparationerna av vingens undersida, ny kolfiberbalk, och nytt ytskikt av glasfiber där det saknades. Och gick igång med spackling och slipning. Och spackling och slipning. Och mera spackling och slipning. Egentligen hatar jag det jobbet. Eller älskar det. För när man går i mål så blir det ofta ganska bra. Och det är så stor skillnad på att spackla upp en bil jämfört med ett modellflygplan. Att det finns dem som orkar fixa finish på en stor jänkare är inget annat än beundransvärt. Det är så mycket arbete bakom en snygg finish.

Hur som, jag tvekade länge på att sprutspackla eller inte. Valde ändå att göra det, fast givetvis med pensel. Det funkar i princip lika bra. Sprutspacklet är tungt, men det mesta ska slipas bort. Och det ger en bra yta och slipper svåra övergångar mellan t ex vanligt mjukt spackel och stenhårt kolfiber/epoxi.

Vad jag förstått har billackeringsbranschen helt frångått sprutspackel, mycket på grund av rostproblem, att det band för mycket fukt. Och att de i stället använder sig av en "filler" vilket väl i princip är samma sak, fast tunnare och tätare, och att den förmodligen är baserad på tvåkomps akryl (som jag inte vet om det är polyuretan eller inte, men kanske?) i stället för det gamla sprutspacklets polyester och krita.

Hur som, jag hade en gammal burk kvar sedan jag gjorde i ordningen Califen. Men jag hittade ingen härdare. Körde med vanlig plastic padding-härdare enligt principen "polyester som polyester". Jag la upp det i går morse. Ska härda fullt ut inom 2 timmar. Nu har det går 24 timmar och det har inte börjat härda.

Jämmer och elände. Men jag ska försöka få igång processen med min "ugn" som syns på bilden. Där är ca 50 grader nu. Också bra för epoxin, den härdar fullt ut vi 55 grader.

Tänk positivt, foten i kläm? Jajamensan!

Inga kommentarer: