tisdag, december 23, 2008

Vilket projekt ska jag ta itu med nu?

Dags för lite läsarinflytande igen. Eller deltagarstyrning. Eller rätt och slätt: People's choice.

Länge har jag gått och sneglat på dessa tre möjliga projekt som på olika sätt legat i pipeline länge nog. Inget av dem är avslutat, och inget av dem är undangömt. Utan de har liksom stått framme, men inte fått sin tur. Det har liksom funnits viktigare saker att ta tag i hela tiden.

Men nu är det ju jullov i hobbyrummet och därmed en produktionstakt som i någon mån kompenserar en nästan helt stillastående verksamhet under hösten. Problemet är ju bara att jag inte vet vilket av projekt jag ska satsa på.

Från vänster till höger:

1. Kawasaki K61 Mk III, "Tony". "Åh, en Spitfire", är det många noviser som brukar säga. Men det är det ju verkligen inte. Denna är helbalsa, scratch-byggd efter ritning av Tony Nihuis i RCM&E. Enda modellen jag har som blivit omnämnd i Modellflygnytt, en merit så god som någon? Det var efter att den ställde upp i hangtävling för några år sedan. Ganska kul inslag bland svindyra kolfiberkärror. Den är konstruerad dels som en så kallad PSS (power scale soaring, dvs skalabyggd hangseglare) och dels för att kunna utrustas med speed 400 eldrivlina. Jag har provat båda och den funkar i båda setupperna.

2. Miss Piggy äktar miss Brownie" Jag tror faktiskt att det var vår förre klubbkamrat Claes som myntade namnet Miss Piggy. Ganska fyndigt, även om det väl är lite elakt. Jag minns dock också att han var nästan lite snopet förvånad över hur bra den flög. Undantaget som bekräftar regeln "det som ser bra ut, flyger bra". Vingen är dock från miss Brownie. Utan konkurrens den modell jag har flest flygtimmar på. Mycket bra vinge. Mycket mångsidig modell. Om jag sätter ihop dessa två borde det bli en mycket lämplig skolkärra att använda på hanget. Stryktålig och ändå kompetent.

3. El-hybrid-Ocelot Den här har hotliner-potential och borde vara det självklara valet. Projektet har dock kantats av en mängd stora misslyckanden. Men om jag går i mål med denna, så har jag en maskin som fyller en stor lucka. Med en elseglare som har prestanda som en hangräcer kan du få mycket kul flyg under nästan vilka omständigheter som helst. Och nästan var och när som helst. Jag har ackar, reglage, servon och mottagare. Till och med motor som skulle kunna ta upp den på höjd, även om den motorn inte ger maskinen vertikalprestanda. Så vad väntar jag på. Jo, ditt förslag till beslut, naturligtvis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

röstningen funkar inte, du verkar ha bestämt dig för kawan?

magnus sa...

Tack för uppmärksamheten. Det verkar som om röstningen inte funkar när jag är inloggad. För nu funkar den igen i alla fall.

Och Nej, kawan är inte min favorit. Jag tror att det bara går att rösta en gång på nätverkskort (mac-adress)?

/m